15.06.2020 - "Okiem Podologa" - część 3

Z przyjemnością prezentujemy Państwu trzecią część rozmowy z cyklu "Okiem Podologa", która przybliża niezwykle ważny temat bezpieczeństwa w gabinecie podologicznym.

Nasza rozmówczyni, Agnieszka Trawińska podpowiada jak chronić siebie i pacjenta oraz opowiada o pracy podologa w czasach koronawirusa.

Zapraszamy do lektury!

 

Skalpele w gabinetach kojarzą się niektórym z potencjalnym niebezpieczeństwem. Jak zabezpieczasz siebie oraz pacjenta przed skaleczeniami i zakażeniami?

Przede wszystkim, trzymam się wszelkich procedur bezpieczeństwa stworzonych z myślą o posługiwaniu się skalpelem. Na przykład, przed otwarciem sterylnego blistra z ostrzem lub opakowania, w którym znajduje się rękojeść wyjęta z autoklawy, zakładam rękawiczki w celu uniknięcia zakażenia. Tackę na narzędzia zawsze wykładam jednorazowym papierem, a kiedy podczas pracy z pacjentem na chwilę odkładam skalpel, zawsze zabezpieczam go, aby nie skaleczyć się sięgając po inne narzędzie oraz żeby nie stwarzał on potencjalnego zagrożenia dla pacjenta.

Do ściągania ostrzy z rękojeści zawsze wykorzystuję przeznaczone do tego celu specjalne „pudełka”, np. Usuwacz Ostrzy BOX firmy Swann-Morton lub BladeFlask od firmy Qlicksmart. Dzięki nim jestem w stanie szybko i bezpiecznie usunąć ostrze – bez obaw, że się skaleczę. Oczywiście, odpowiednia utylizacja ostrzy oraz skalpeli jest niezwykle ważna nie tylko dla mnie i pacjenta, ale także dla osób, z którymi pracuję.

Utylizacja ostrzy potrafi stanowić wyzwanie dla podologów. W jaki sposób postępować z odpadami niebezpiecznymi, żeby zachować odpowiednie bezpieczeństwo, jednocześnie nie utrudniając sobie pracy?

Jest kilka podstawowych zasad bezpiecznej utylizacji ostrzy. Przede wszystkim, trzeba używać specjalnych pudełek lub przeznaczonych do tego celu koszy i pod żadnym pozorem nie powinno się ich przepełniać. Na przykład, niebieski Usuwacz Ostrzy BOX posiada limit 100 ostrzy i tej maksymalnej ilości powinniśmy się trzymać. Klasyczne czerwone pojemniki na odpady medyczne występują w różnych rozmiarach. Osobiście preferuję te mniejsze ponieważ umożliwiają ich częstszy odbiór przez firmę, która specjalizuje się w transporcie i dalszej utylizacji odpadów medycznych (w tym także np. wacików pokrytych krwią). W Good Time Day Spa worki z odpadami niebezpiecznymi są wymieniane zgodnie z regulacjami prawnymi, odpowiednio magazynowane i następnie zabierane przez wspomnianą firmę raz na dwa tygodnie, aczkolwiek tę częstotliwość można dostosować do ilości generowanych odpadów. Ważne aby pamiętać, że wspomniane odpady można trzymać w lodówce do 30 dni, a poza do 72 h.

Mówi się, że same przepisy i wytyczne BHP potrafią wystraszyć podologów, którzy chcą otworzyć swój własny gabinet. Czy według Ciebie wymagania prawne faktycznie utrudniają codzienną pracę w gabinecie?

Uważam, że w rzeczywistości wymagania prawne są dużo mniej skomplikowane niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Tak jak uczymy się procedur związanych z posługiwaniem się ostrzem, tak samo musimy dostosować się do regulacji BHP. Na przykład, jeśli podczas pracy pęknie nam rękawiczka, to należy niezwłocznie wymienić ją na nową. Gdy w czasie zabiegu pojawi się krwawienie, należy odpowiednio postąpić z dezynfekcją i utylizacją wszystkich odpadów – wacików, rękawiczek, itp.

Procedury BHP mają za zadanie chronić nas, pacjenta, ale także osoby z którymi pracujemy – np. personel sprzątający. Specjalnie oznakowane pojemniki na odpady medyczne informują takie osoby o zawartości, dzięki czemu postępują one odpowiednio z odpadami. Wyrzucanie odpadów niebezpiecznych do koszy na śmieci na zmieszane znacząco naraża osoby sprzątające na skaleczenia i potencjalne zakażenia – tym bardziej, że nie mamy całkowitej pewności co do stanu zdrowia naszych pacjentów.

Zdarza się na przykład, że skalpeli używa się do usuwania brodawek, które powodowane są przez wirusy brodawczaka ludzkiego (HPV). Bardzo dobrze obrazuje to ryzyko związane z niepoprawną utylizacją odpadów medycznych. Skaleczenie i ewentualne zakażenie wynikające ze złej segregacji odpadów może skutkować konsekwencjami prawnymi. Dlatego też, korzystanie ze specjalnych pojemników jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich osób.

Jak postrzegasz zmiany w procedurach bezpieczeństwa wprowadzone w gabinetach w związku z trwającą obecnie pandemią?

Osobiście jestem z tych zmian bardzo zadowolona. Pacjenci przychodzą w maseczkach, obowiązkowo dezynfekują ręce, itd. Wprowadzona została procedura ozonowania i dezynfekcji pomieszczeń za pomocą lamp bakteriobójczych. Co więcej, zainstalowane osłony z płyt pleksi dodatkowo chronią nie tylko nas i pacjentów, ale także innych pracowników, np. obsługę recepcji, która do tej pory była bardziej „wystawiona” na różnego rodzaju ryzyka. Przyłbice, które przy wielu zabiegach – jak choćby pedicure – zawsze były zalecane, dopiero teraz noszone są przez wszystkie kosmetyczki. Do tej pory ta rekomendacja (a czasami nawet wymóg) były często ignorowane.

To samo dotyczy na przykład czepków oraz adekwatnej, profesjonalnej odzieży i obuwia – dopiero wybuch pandemii i zaostrzone regulacje prawne dotyczące higieny skłoniły osoby pracujące w branży kosmetycznej do odpowiedniego ubioru i zabezpieczenia, co wpływa pozytywnie również na nasz profesjonalny wizerunek. Wszystkie procedury związane z dezynfekcją i bezpieczeństwem wymusiły też większe przerwy między zabiegami – dla mnie jest to duży plus. Ponadto, obowiązkowe ankiety badające stan zdrowia pacjenta pomagają zidentyfikować podejrzane objawy (np. katar) oraz zapobiec zarażeniu się choćby zwykłym przeziębieniem, co niestety zdarzało się w przeszłości. Ogólnie rzecz biorąc: cały zespół jest bardziej bezpieczny.

 

JK Surgical Sp. z o.o. działa na polskim rynku medycznym od ponad 25 lat i jest jedynym przedstawicielem angielskiej firmy Swann-Morton w Polsce.

Od początku swojego istnienia dostarczamy najwyższej jakości ostrza, skalpele i rękojeści chirurgiczne, które cieszą się doskonałą opinią wśród naszych odbiorców. Nadrzędnym celem firmy jest szybka i fachowa obsługa wszystkich klientów na terenie całego kraju. Liczba naszych kontrahentów wzrasta nieustannie z roku na rok.